Persoonlijk ontwikkelplan
Bij Mondomijn werken kinderen vanuit de leer- en ontwikkelingslijnen. Alle doelstellingen die een kind in het basisonderwijs moet halen komen ruimschoots aan bod. Voor ieder kind maken we een vertaling op maat. Dit betekent dat wij per vakgebied aangeven hoe het kind de doelstellingen gaat halen.
Geen standaard klassikaal aanbod
We maken hierbij verschil in leertijd, leermiddelen en leertempo. Het ene kind leert het liefste keertafels via de computer, het andere kind met behulp van de mentor. Dat kan bij Mondomijn. Ieder kind heeft een gepersonaliseerd leerplan waarin precies staat beschreven op welke manier we aan welke leerdoelen werken. Dit betekent dat een kind dat rekenen lastig vindt, een passend aanbod krijgt. Maar ook het kind dat juist meer uitdaging nodig heeft. Bij Mondomijn is er geen standaard klassikaal aanbod voor het gemiddelde kind en zijn er geen speciale hulpgroepjes. Doordat we ons leeraanbod passend maken voor ieder kind, zijn deze simpelweg overbodig.
Doelen meten
In het kindontwikkelplan leggen wij ook vast hoe wij doelen meten. Dit doen we door het afnemen van toetsen en observaties, maar ook door gesprekken te voeren met kinderen en ouders. Het kindontwikkelplan wordt vertaald naar een week en een dagplanning, zodat ieder kind precies weet wat hij of zij iedere dag aan moet en mag werken om alle leerdoelen te halen. Door observaties, gesprekken met ouders en het kind en door toetsen brengen we de voortgang in beeld. We vergelijken kinderen hierin met zichzelf. De leerwinst brengen we in beeld in percentages i.p.v. in cijfers.